Friday, May 7, 2010

perubahan ke ni?

Assalamualaikum

Semenjak dua menjak ni, ada benda yang telah berlaku dalam diri saya. Saya tak pasti, adakah saya suka dengan perkara tersebut. Tapi,,,, apa yang pasti, saya memang sedang cuba beradaptasi dengan perubahan itu. Payah untuk saya jelaskan faktor pemangkin perubahan tersebut.. tak sanggup nak cakap. Takut menjadi sesi mengumpat pulak. Dosa yang paling payah nak terampun tuh.. Kalau Allah ampunkan kita pun, tak semestinya tuan punya badan nak ampunkan kan kan kan... Nak kena cari tuan punya badan pulak, then nak kena mintak maaf serta bagitau apa yang kita dah umpat. Haru biru tuh.  Makanya, meh la kita menghindarkan diri daripada sifat tercela itu, baik mengumpat, ataupun mendengar orang mengumpat. Astagfirullah...istighfar2... (takut mengenangkan diri yang banyak sangat dosa.. janganlah aku dimatikan dengan keadaan yang sarat dengan dosa.. amin)

Ok2, berbalik kepada isu asal.. Bermacam rasa bergabung apabila dikenang perkara-perkara yang membawa kepada perubahan dalam diri saya. Pahit, masam, kelat, masin... semua bergabung dalam satu rencah, khas untuk santapan kehidupan.  Gabungan semua rasa itulah yang melahirkan saya yang sekarang.. Mungkin orang lain tidak tahu apa yang berlaku dalam diri saya.. tapi saya tahu dan saya yang merasainya.. Mungkin jugak ada orang perasan... sebab saya tidak menyembunyikan perubahan itu. Jadi, kepada individu yang pernah terkena dengan 'kemarahan' saya, saya mintak maaf ye.. saya menyesal kerana menuruti nafsu amarah itu..

Dulu saya merupakan seorang yang penyabar, sangat penyabar. Ok, minta maaf kalau ada orang merasakan statement ni berbaur bangga diri... Sumpah, saya tak merasa bangga.. sebab  sekarang sifat itu telah beransur hilang. Saya akan buat muka bila orang sakitkan hati saya, saya akan membebel dan mengeluh bila tahu ada benda tak menyenangkan berlaku, saya akan mengutuk dalam hati bila orang buat sesuatu yang menjengkelkan hati dan saya akan bad mood bila kena perli. Adoi... pada suatu masa dahulu,,, benda2 tu saya bakul sampahkan je.. Saya segera memaafkan orang2 yang menyakitkan hati saya.. Indahnya masa lalu T_______T tenangnya hidup itu. 

Astagfirullah.. bagaimana saya nak kutip balik nilai semurni itu? =(( Saya ingin menjadi penyabar dan lembut seperti Abu Bakar, namun saya juga ingin menjadi setegas Umar.. argh... senang cerita, saya nak jadi seperti dua insan mulia ini. Terlalu obseskah diri ini? =(( mengharap kesempurnaan walaupun sedia maklum, tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Sedangkan Rasullullah sendiri tidak sempurna (tapi perlu diingat, Nabi bersifat maksum, satu sifat yang menghampiri kesempurnaan)... layakkah saya menjadi sempurna?? layakkah saya? tapi.. (alahai, banyak pulak tapi ni), tak salah mencari kesempurnaan kan. Ok2.. sebenarnya nak tegaskan bahawa, mencari kesempurnaan itu tidak salah.. tetapi jangan kecewa kalau tak dapat menjadi sempurna. Ok, kembali senyum =D

Hati ini selalu berbolak-balik.. Saya memohon agar ditetapkan hati ini kepada satu jalan, Jalan yang menuju ke arah redha Allah. Bukankah seharusnya itulah prinsip yang perlu ditanam.. Hidup untuk mencari keredhaanNya..  Alhamdulillah. Allah merencanakan semua ini bagi saya kerana Dia sayangkan saya.. saya dapat rasakan kasihNYA... Dia mengajar saya menjadi tabah, Dia mahu saya belajar untuk berhadapan dengan dunia akhir zaman ini.. dunia yang penuh dengan tipu muslihat. 


Konflik dalam diri semakin banyak
Wajar ke saya mencari identiti yang lain? 


No comments: