Friday, May 7, 2010

hijau itu ayu

Assalamualaikum


Anda semua nak tahu satu fakta tak? Hijau itu ayu. Mengapa ya????  Ok2.. seperti biasa, saya tak akan berteka-teki. Sebenarnya saya baru mengetahui nama kuih hijau berkelapa yang selalu dibeli ini rupanya bernama putu ayu. Terima kasih tak terhingga kepada kak Mas dan Hani.. tanpa mereka, pastilah saya masih memanggil kuih itu sebagai kuih hijau, Adoi.. gini la budak-budak zaman sekarang. Tak kenal dah nama kuih tempatan. Kalau tart, pizza, pai, kek.. semua kenal kan. Aish.. boleh kena reject kalau masuk program gadis melayu nih. uhuk uhuk uhuk. (Takpe...Biar direject Gadis Melayu, asalkan tak direject Pengacara Jemputan Nona. (Sumpah, saya telah terinspirasi oleh Datin Nurjuma =P)






kuih hijau taruk kelapa, itu dulu.. sekarang dah tau nama.

Tak sangka la pulak kan.. Macam2 jenis putu ada kat Malaysia nih. Nak try senaraikanlah...

  1. Putu Mayam? ok, saya tak gemar sebab rasa dia tak memenuhi selera. 
  2. Putu Beras? hah..yang ni saya suka sangat masa zaman budak2. Ada macam2 bentuk dan kaler. Paling tak boleh lupa bentuk pistol dan kereta. Selalu berlakon tembak2 dengan adik2 kalau makan kuih ni. Paling best kalau mak beli bentuk bulat, sebab ada guli kat tengah dia. Nape ntah suka sangat simpan guli masa kecik2 dulu..tak paham.
  3. Putu ubi? ok, first time jumpa kat Pasar Malam To' Uban sewaktu berusia 16 tahun. Dibuat daripada ubi kayu yang diparut halus dan dikukus bersama kelapa parut serta gula melaka.
  4. Putu Ayu?  hijau yang ayu.


Biarkan Keyboard Berbicara
=D

1 comment:

.:aZu:. said...

jijah...kuih ni sy pgl puteri ayu...heeee...;-)