Monday, May 17, 2010

galeri soalan

Assalamualaikum buat anda semua




Entri kali ini bercirikan bank soalan.. khas untuk junior2 saya. Dengan kata lain, sebagai panduan untuk menspot soalan exam la nih. Tidakkah anda merasa bertuah memiliki senior yang baik seperti akak ini, bersusah payah payah meng-up-date blog sebaik sahaja pulang daripada perjuangan di dalam dewan exam? aceh ceh...... sesi memuji diri harus ditamatkan kerana bimbang riak melebih-lebih sehingga merosakkan amal kebaikan yang dilakukan.  harap maklum. Ok2... jom la kongsi.

Law & Ethic (FFFJ 4222)

Itulah subjek yang baru sahaja lepas. Terdapat empat soalan yang telah dikemukakan. Soalan 1&2 adalah khas untuk ethic manakala soalan 3&4 pula untuk law. Ok.... saya bagi secara brief je la ek.. untuk detail2, terlupa sudah.

ethic...
Bagi ethic, soalan pertama adalah mengenai elemen pertama dalam prinsipal ethic yang diperkenalkan oleh Thirox, iaitu value of life. Soalan tu minta anda menjelaskan mengenai bagaimana konsep ini dapat memberi kesan kepada seseorang dalam kes euthanasia an abortion. hah, apa lagi, sediakan kuali dan goreng la masak-masak sebab slide yang Prof ajar mengenai perkara ini hanyalah sebanyak 2 keping sahaja. Creative and critical thinking is necessary lor! 10 markah ya..harap maklum wahai anda sekalian.

Ok2... itu baru soalan satu, soalan 2 pulak amat mengerikan sebab membawa kepada markah yang banyak - 20 markah adik-adikku! berbaloi dengan markah dia, maka soalan yang ditanya jugak adalah berjela-jela.. adalah tiga perempat muka surat. Prof bagi situasi kat sini... situasi dia macam ni tau:

Ada seorang staf nurse nih, dia dah 10 tahun kerja kat wad. Kebelakangan ni dia asyik datang lambat dan pakai baju comot. Satu hari tu, dia tersalah bagi ubat kat pt... Nak jadi cerita, nasib baik la ubat vitamin jek.. kalu tak mesti dah kena tempah katil icu atau masuk bilik mayat (nauzubillah). Kemudian, sebagai rakan kepada staf ni, anda pun cubalah bertanya apa yang terjadi sebenarnya.

Dia pun bukak la cerita sebenar.. Suami dia nih dah hilang daripada rumah selama 2 bulan.. makanya tinggallah dia ni dengan anak-anak yang masih kecik kat rumah... Kesian dia tau... gaji dia tak cukup untuk menampung semua keperluan anak-anak dan diri sendiri...tambahan lagi, ada pemiutang menelefon dia dan ugut akan bunuh suaminya kalau hutang tak dilunaskan. Dia menjadi tertekan dan mengaku terpaksa mengambil ubat tidur serta stimulant pada siang hari bagi membolehkan dia bekerja. Disebabkan dia dah tercerita kat anda, maka dia merayu agar anda tak mengadu kat bahagian pengurusan... bimbang nanti kena buang kerja pulak..... anak-anak sapa nak bagi makan kan... 

Makanya... soalan daripada situasi itu adalah..... Apakah tindakan yang akan diambil oleh anda bagi memastikan keselamatan pesakit terjamin serta apa-apa yang bekaitan pesakit dilakukan dengan betul. hah... itulah dia soalan untuk ethic. Agak mencabar jugakla walaupun boleh main goreng2 macam sayur kacang.. sedap jugak kan.

Ok..yang ni law ya
Soalan dia memang straight je... Soalan satu berbunyi: Senaraikan elemen yang perlu dibuktikan oleh pesakit jika dia nak memfailkan kes saman mengenai negligence terhadap staff nurse. Kemudian bincangkan secara ringkas mengenai element tersebut.. 10 markah ye adik-adik

Soalan kedua pulak lagi simple. Bincangkan informed consent.... seceot je kan.. haha.... jugak 10 markah ya adik-adik... urm... itulah pengisian aka setakat nih~~ harap dapat membantu ya =D


Biarkan Keyboard Berbicara 
=D


No comments: