Sunday, May 16, 2010

o'oooo... exam lagi kah?

Assalamualaikum w.b.t dan selawat serta salam ke atas nabi junjungan Muhammad s.w.t
Saya mendoakan ketenangan hati serta kelapangan dalam semua urusan kepada pengunjung yang datang, serta seluruh umat Islam diseluruh dunia. 

Alkisahnya exam pertama telah pun selamat dilalui. Alhamdulillah.. Satu cabaran telah berjaya dilepasi, masih ada lagi 6 cabaran yang harus ditempuhi...bukan sunat, tapi harus. heheh... (bermain dengan istilah pulak budak ni) aiyok!!! masih ada 6 exam lagi, sungguh menyeksakan emosi, rohani, mustafa, fariz dan fizikal. ops!!! apahal pulak nak libatkan nama2 manusia nih? hukhuk =S Saya sengaja meletakkan  ma, ayah dan buah hati sebab dowang memang tengah terseksa dengan perangai saya sekarang ni. Apa taknye... dengan mak ayah, dah jadi manja semacam,nak benda ni, nak benda tuh (padahal tahu benda tu menyusahkan dan tak logik) dengan buah hati pulak dah jadi sangat cerewet. sket2 nak marah..sket2 nak majuk, pantang salah cakap sket, ngamok la jawabnya. adois!!! penangan exam dan ketidak-stabilan hormon.


Sebut pasal exam nih, saya akan terbayangkan cuti.. macam aur dan tebing, lautan dan daratan, tombol dan pintu serta laptop dan keyboard, cuti dan exam tak boleh dipisahkan. Selepas exam, kita akan bercuti ya kawan-kawan..ingat.. CUTI =D tak sabar sungguh menanti berakhirnya exam. Saya mahu cuti.. mahu tenangkan hati, mahu rehat, mahu merancang kehidupan selepas cuti dan memikirkan bagaimana  untuk menambah duit poket sepanjang bergelar status home freelancer (tak mahu sebut penganggur, saya yakin bahawa saya akan menjadi pembantu rumahtangga tak bertauliah, tetap ada kerja kan kan kan?)


Exam uh exam.. Kisah exam ni memang tak akan habis selagi saya dan anda2 suma bergelar pelajar.. Kalau dah kerja mesti dah tak ada exam kan.. (melainkan jika anda bekerja dengan kerajaan dan terpaksa mengambil ujian PTK bagi membolehkan gaji anda menaik) exam........pastinya akan melahirkan satu situasi iaitu
.
.
.
.
.

Kesusahan... tapi,  kesusahan mentarbiyah jiwa (sungguh baik bunyinya kan)

Alhamdulillah... kesyukuran yang tak terhingga saya panjatkan kepada Allah.. Dia telah melembutkan hati yang semakin hari semakin mengeras ni. Dia juga telah membuka mata saya untuk melihat rahsia disebalik apa yang telah diaturkanNYA. Allahuakbar.. Allahuakbar.. Allahuakbar. takbir memuji kebasaran Allah. Di saat-saat kesempitan ni, Allah telah memberi peluang kepada saya untuk semakin rapat dengan Dia, mengadu, merintih dan berharap kepadaNYA.. 

Indahnya konsep tawakkal yang telah diajarkan oleh nabi. Berusaha dan menyerah kepada Allah. Kalau berusaha tanpa berserah, itu obsessi namanya. Kalau berserah tanpa berusaha pulak, itu adalah bodoh namanya. huhu... Makanya, marilah kita sama-sama tawakkal ya kawan-kawan. Selamat maju jaya.. study smart, study hard and don't ever forget this, doa =D jangan doa untuk diri sendiri je, doakan saya sekali tau.. eh... jangan lupa jugak untuk kawan2 yang lain ok?


Ok2... masa untuk belajar pulak. 
Tarbiyah mendidik jiwa
Biarkan keyboard berbicara
=D

No comments: