Monday, May 31, 2010

kajian tidur

Assalamualaikum

Masihkah anda ingat dengan research yang pernah saya ceritakan suatu masa dahulu?? ale.. pasal short and sweeet tu..Ok, tanpa mengira anda ingat atau tidak, saya tetap akan bercerita mengenai penemuan terpenting yang saya dapati. haha... baca je lah.. kalu agak2 rasa busan tu, berhenti sekejap dan teruskan jugak baca. Tapi...kalu bosan jugak lagi, sila lah tekan tanda pangkah kat bahagian atas skrin, belah kanan dan paling tepi sekali tu.. T.T saya merelakan anda meninggalkan skrin ini.. tapi,, buat waktu ini jek, bukan untuk selamanya tau. (semoga kita berjumpa lagi)

Ok, are you ready wahai anda semua. Ok,kita mulakan satu perenggang dari sekarang...... tut tut tut.

  1. Lebih daripada separuh pelajar percaya bahawa faktor=faktor yang telah kami senaraikan boleh mengakibatkan masalah gangguan tidur yang mana tempat pertama dimenangi oleh penggunaan gadjget elektronik seperti xbox, xbox lagi dan juga xbox. xbox adalah musuh utama saya sebab buah hati saya lebih mengutamakan xbox dia berbanding saya yang cumel ini... =(( ). Manakala faktor-faktor lain adalah (mengikut susunan ) tidur lewat, masalah kesihatan, tekanan perasaan, assigment dan aktiviti kolej.
  2. Secara purata, sebanyak 60% daripada pelajar mengalami masalah gangguan tidur dan mereka sedar mengenai tersebut. 
  3. Hanya 4.9% daripada pelajar mempunyai 8 jam tidur yang berkualiti. 
  4. Secara purata, pelajar mula tidur pada pukul 9.28 malam (SD ± 4.36 jam), mengambil masa selama 13.41 minit untuk terlena (SD ± 11 min) dan terjaga pada pukul 6 pagi (SD ± 0.76 jam) setelah mendapat 5.36 jam (SD ± 1.15 jam) tidur yang berkualiti.
  5. Tiada perhubungan yang signifikasi antara gangguan tidur dan pencapaian akademik..hah, jangan bagi alasan tak cukup tidur adalah punca kegagalan dalam exam ok!! dah terbukti tidur bukan puncanya.. makanya, carilah alasan lain.
  6. Tiada perhubungan yang signifikasi antara tahun pengajian dan masalah gangguan tidur.. Walau bagaimanapun, pelajar2 tahun akhir sangat terdedah kepada gangguan tidur. Makanya..... pihak pengurusan perlu meneliti hal ini.. kesian kat students anda.
  7. Tiada perhubungan yang signifikasi antara gangguan tidur dan mengantuk di siang hari. Namun.... peratusan pelajar yang mengantuk di siang hari adalah tinggi tak kira mereka mengalami masalah gangguan tidur ataupun tak. hehe... saya ada cadangan nih. Apa kata kalau pihak pengurusan memberi waktu rehat yang panjang di waktu tengah hari..ala... cukup2 untuk tidur ayam pun tak apa... tapi kalau dapat tidur dinasour pun tak apa jugak =P
WOKEIH EVERBUDDY... itulah dia sedikit sebanyak hasil kajian yang telah kami (acik jij dan acik kam yang cumel2) jalankan. Tak adalah bombastik macam group lain..tapi menarik untuk diketahui. setuju??? (alamak...bukan niat nak meriak ya) hoho... jumpa lagi next time. 

Baiarkan kerisaun itu pergi
Dapatkan tidur yang berkualiti
Biarkan keyboard berbicara
29&30 mei

No comments: