Saturday, January 2, 2010

Nasi Goreng ilham JPA




Selamat tahun baru buat diri saya..seperti biasa, setiap kali tahun baru, pasti saya akan bersorang-sorangan kat rumah... Tapi, jangan jadikan itu sebagai faktor kejatuhan semangat yang berkobar2. Perjuangan mesti diteruskan, jangan syahid diatas katil sehari semalam sebab tak ada teman... Internet kan ada, movie pun banyak yang tengok lagi ni =P


OK2, alkisah pagi tadi, bangkit dari katil pagi tadi terus teringat kat buah hati yang jauh di mata dekat di hati=P dan jugak teringat kat nasi malam tadi yang masih belum habis lagi.. terpikir2, perlu ke panaskan balik? alahai.. tak nak! dah jemu makan nasi dengan ikan masin kat umah ni. Nak lauk lain pulak.. tapi malas nak keluar rumah pergi beli lauk. huh!


Akhirnya muncul sebijik mentol yang menyala2 dengan terang kat atas kepala saya.. ceh, cam cerita kartun. hehe. saje nak hiperbola sket.. hipehoki pun tak apa jugak =P Nak buat nasi goreng lah.. tetapi =( stok bahan mentah kat rumah dah abis.. bawang putih, bawang merah, cili kering, cili boh, cili padi, mak cili, bapak cili, anak cili... suma tak ada. Sayur-sayuran pun tak ada... tak sedap la nasi goreng saya nanti.. ceh, cam sedap sangat masak ko selama ni =P



Namun, semua itu bukanlah satu penghalang untuk saya membenamkan impian makan nasi goreng homemade hari ni.. Makanya, saya meninjau2 di segenap dapur.. Ok, ramuan yang telah saya jumpe:
  1. nasi wajib ada.. kalu tak ada memang tak akan jadi la
  2. minyak masak kalu tak ada boleh diganti majerin atau mentega, tapi tak boleh diganti dengan minyak diesel atau minyak kereta
  3. kicap nasib baik ada lagi dalam peti ais
  4. sos cili menggantikan cili kering... yang ni pun nasib baik tak habis lagi sebab budak rumah saya ni hantu sos cili.. eiiiiii seramnye =P
  5. telur baru beli semalam masa turun g beli nasi lemak kat Yuzul


Proses memasak? senang saje, mula2 panaskan satu sudu makan minyak masak, masukkan telur kemudian kacau sampai dia hancur. Seterusnya masukkan nasi, kicap dengan sos cili. Kacau2 sampai rata dengan api slow. bila agak2 nasi cam dah kering, bolehlah tutup api dan sedia untuk dimakan =D


rupa nasi goreng yang dimasak dalam kegawatan ekonomi dan hidup yang serba kekurangan



Nasi goreng.. o nasi goreng.. untung ada makanan di pagi hari ni. Tang rasa dia pulak, tak ada la terrible horrible.. boleh dimakan dengan selamatnye, sedap la jugak.. Alhamdulillah..kenyang.
Sape2 yang tengah pokai cam saya sekarang ni, boleh la cuba ya... Sebenarnya......... malas nak turun pergi bli bahan2 mentah, plus biasiswa tak masuk lagi... so, makanlah apa yang ada. Manipulasikan sumber, bijak berbelanja, cerah masa hadapan ;P




Biarkan Keyboard Berbicara =D

No comments: