Friday, December 24, 2010

adik...eh, akak lah

Assalamualaikum w.b.t

Penganggur … (tak sabar nak melenyapkan status itu sedikit masa lagi.. InsyaALLAH)… merupakan orang yang harus sentiasa bersedia untuk sebarang kemungkinan pada bila-bila masa sahaja. Beraneka tawaran kerja akan datang, sama ada secara suka-suka atau secara paksa-paksa.  Sebagai contoh, bila terima panggilan dari hospital swasta untuk menghadiri temuduga, tidak harus bagi saya menolak peluang itu dan rebutlah dengan segala kudrat yang ada. Dapat ke tak kerja tuh, belakang kira… yang penting, usaha, gambate!!! Tak kisahlah bape duit yang keluar, asalkan berusaha untuk keluar dari kepompong pengangguran. Mudah-mudahan nanti jadi rama-rama yang indah. Cewah!! (=

Antara tawaran lain yang saya perolehi adalah pakej bermalam di dalam wad hospital kerajaan. Banyak kali lah jugak saya dapat tidur-tidur ayam dalam tuh. Kenapa?? Sebab saya merupakan seorang insan yang sentiasa available, tak ada suami nak kena uruskan, tak ada anak-anak nak kena jaga, tak ada lembu kambing nak kena bela. Makanya, bila atok nenek masuk hospital, sayalah yang berada di senarai utama untuk dipertimbangkan bagi menjaga di dalam wad. Nampaknya saya sudah dewasa, sudah diberi kepercayaan menjaga orang tua.. Huwah, DEWASA. (takot)

Sekian, mukadimah dua perenganggan. (cikgu Bm, jangan marah saya ya)

Ok, isi utama pulak.

Bila berada dalam wad tuh, saya lihat ramai pelajar-pelajar jururawat sedang berpraktikal. Tak kurang jugak saya mendengar rungutan-rungutan staffnurse pasal students nih. Agak laser jugak lah… bisa terguris hati mendengar. Adoi!

Lantas dalam hati saya terlintas.. Kalau saya jadi guru dorang nih, saya tak rela students saya kena marah. Sebab, itu menunjukkan kelemahan saya yang tak mampu mengajar mereka menjadi pelajar yang proaktif, berfikiran kritikal dan serba lengkap pakejnya.

Bukan senang nak mendidik, tambahan lagi bila melibatkan golongan remaja. Banyak persoalan yang akan ditimbulkan, yang pasti menagih jawapan logik akal. Nak kelentong-kelentong tak boleh lah, nanti terjadi fatwa baru berciri ajaran sesat T____T… nak tak nak, lengkapkan diri dengan ilmu, dan sentiasa jujur. Kalu tak tahu, cakap je tak pasti, nanti saya semak semula.Habis cerita.

Ok, itu kisah laser2. Ini pulak kisah lain. Saya bakal menjadi pengajar jururawat (Insyaallah). Dengan kata lain, studens tu ibaratnya seperti bakal students saya tak lama lagi lah. Seperti biasa, students nurse akan menjadi mangsa kalau nak mintak tolong apa-apa seperti memintak baju, tukar linen kotor mahupun mintak gauze sebab berdarah.

Masa mintak tuh saya panggil dorang adik, akak nak mintak tolong ambilkan bla bla bla… kemudian dowang pun gerak lah g ambil. Bila nak bagi, dowang cakap….

Adik…ni barangnya.

Bila nak ambil tekanan darah, dorang cakap kat saya

Adik, nak ambil tekanan darah pakcik ya.

Bila nak tukar linen, dorang cakap kat saya

Adik… tolong ketepi kejap ya. Kami nak tukar cadar.

Lagi-lagi ADIK. Saya muda beberapa tahun dari kamu wahai adik. Kamu baru berusia 18 tahun.... mengapakan mentuakan diri sendiri  dengan memanggil kakak yang berusia 23 tahun sebagai adik?

Amboih,muda betul perawakkan akak ya dik. =)

Syukur… saya sentiasa nampak muda. walaupun buah hati cakap saya ni kelihatan seperti makcik. Bukan senang nak kekalkan ciri-ciri awek muda nih. Bahkah, saya pernah dianggap berusia 15 tahun sewaktu sedang berusia 21 tahun, Suatu pencapaian membanggakan. heehehe.

Harapnya nanti bila masuk mengajar, saya akan kelihatan seperti umur yang sepatutnya, agar nanti tak tertukar mana satu students, mana satu gurunya... Mudah-mudahan. 

Tapi...... kalau sentiasa awet muda belia remaja pun tak apa jugak. =)


2 comments:

Mohammad Fariz said...

perasan... perasan... perasan......

g25 said...

Jijah dapat ngajar mana?bila mula kerja?