Wednesday, December 1, 2010

Subhanallah

Assalamualaikum semua..

Tadi masa tengah berFb, terjumpalah satu gambar nih. Masyaallah...Sesungguhnya saya kagum kepada keajaiban salah satu pancaindera kita2 nih __MATA__. Selama ni pun kagum jugak, tapi kali nih, tahap keterujaan dan kekaguman tu semakin menbuak-buak, ibarat tanak nasik  sambil tutup periuk lah. melimpah bagai lahar gunung berapi.WOOHAA. (guna dapur gas ok, kalu periuk eletrik sure tak jadi)

Ok, bebel banyak2 pun tak guna jugak kan. Sila lihat gambar dibawah. Tengok pada 3 titik kat tengah-tengah tu selama 10 saat. Kemudiah alihakan pandangan kepada dinding kosong yang terdekat. Hasilnya... Subhanallah, subhanallah, subhanallah mampu membuat anda berzikir banyak kali. Cubalah!



Bagi siapa-siapa yang terang mata, terang hati dapatlah melihat imej kalimah Allah terapung (floating) kat dinding (Kalau tak nampak, cuba lagi ya, jangan putus asa). Ini adalah hasil daripada ilusi optik yang ditindak balas oleh penglihatan dan pemprosesan maklumat oleh otak. Ia boleh dihasilkan menggunakan sebarang imej. Namun, pemikiran kreatif siapa-siapa yang menghasilkan imej ini patut dipuji.

Tapi kan... ada sad story jugaklah disebalik ilusi optik yang dikenali jugak sebagai Ghost effect ini. Ia pernah disalah guna oleh salah seorang pemimpin ajaran sesat. Pengikut diarahkan supaya melihat dan tenung gambar dia lama-lama, dengan penuh rasa cinta. Kemudian pandang bulan dan nah! muka dia akan terbayang kat bulan tuh. Ces~~berdebah!, memanipulasikan kejahilan orang. 

Makanya, ada pro dengan kontra jugak lah disebalik ilusi nih. Hanya ilmu yang dapat menyangkal  kejahilan yang dibawa oleh si Bodoh yang cuba merosakkan agama Islam.  Makanya, janganlah merasa penat untuk menuntut ilmu dan menyampaikan ilmu.   Berkongsi-kongsi menyampaikan kebaikan.. Amalan mulia tuh, sifat mahmudah.. nah, ada gambar lagi... 




Disebalik perkataan mengajar (teach) refleknya adalah learn (belajar) Makanya, paham-paham lah ya. Saya tahu, anda semua cukup bijak kan kan kan. 

ambil yang jernih, buang yang keruh.

No comments: