Thursday, December 9, 2010

berjasa pada tepung, perut pasti merasa

Assalamualaikum

Penganggur mempunyai sangat banyak masa untuk dihabiskan secara produktif dirumah.  Uh, ‘indah’ jugak dunia pengangguran ini rupanya ya. Macam-macam benda boleh buat dengan suka-suka hati. Kalau rasa nak menjahit, bergegarlah mesin jahit tuh, kalau rasa nak memasak, berasaplah dapur tuh, kalau rasa nak mengemas, gong gang gong geng lah rumah tu kena dikerjakan. Tapi…. Kalau rasa nak tidur tak bangun-bangun dari malam sampai petang di kala ABC, pot pet pot pet berbakul-bakul bakal  berdendang. Uh ma, maafkan anakmu T______T

Tadi, dapur rumah berasap lagi (kalu guna oven mesti tak berasap kan kan kan). Kali nih, saya membuat roti canai dengan usaha sendiri, beserta sedikit bantuan adik-adik, khidmat nasihat ayah dan penyudahnya ma jugak hehe.

Sekali cuba, dah tak rasa nak cuba lagi.  SUSAH!! Memang saya tabik spring melantun-lantuh lah kat mamak jual roti canai di atas keterroran melibas roti canai (betul ke libas?, what ever huhu) Saya libas roti dengan penuh berdedikasi, tetapi…. Tetap tak jadi. Asyik koyak je. Lepas tu ayah dengan adik-adik pun konon nak cuba nasib lah, koyak jugak HAHA (tak kelakar pun). Tapi… bila ma yang buat, aduish, senang je eh. Tak koyak-koyak pun. Jeles2. Nanti bila saya jadi mama, saya mesti akan pandai melibas roti canai. (azam maal hijrah~). Kalau tak pandai-pandai jugak, alah, kedai mamak berlambak-lambak kot =P


Ada rupa jugak kan, rasa dia pun boleh tahan lah. Yang paling penting, ada rasa roti canai, bukan rasa kek ke, biskut ke, mahupun lempeng. Wargh… tak sia-sia lepas subuh tadi menguli tepung. Kenyang jugak perut petang-petang hari =)

Dulu-dulu masa zaman kecik-kecik saya suka makan roti canai kat warung di Simpang Empat Chetok. Kuah kacang dal dia sangat sedap yummy yummy, roti dia pulak lembut dan crispy. Kecur air liur teringat roti canai kedai tu. Memang terBAIK lah. Tiap kali ayah lalu depan kedai tuh, mesti ayah singgah beli sebab kami adik beradik memang sangat sukakan roti canai makcik tuh.

Tapi sayang, adat dunia.. benda baik selalunya tak akan kekal lama. Sebelum jadi buruk, ia akan lenyap terlebih dahulu. Bak kata saya, biar mati dalam kemasyuran, jangan tenggelam dalam kehinaan (aceh, madah pujangga mana tah saya cedok nih) Warung tu dah tak ada lagi, sebaliknya tapak warung tu dah jadi perhentian bas. Kesedapan roti canai tu memang betul-betul nostalagia bagi saya uhuk T.T .Memang dah tak jumpa yang lagi sedap berbanding roti canai kat warung tuh… huwah huwah..

Ok, tinggalkan kisah warung tersedap tuh. Tinggalkan jugak kisah roti canai. Tinggalkan je lah apa yang patut sebab saya nak mohon diri dah. Hehe. Jumpa lagi. TATA

Urm… agak-agak saya dah cukup qualified ke nak kerja kedai mamak sebaia pelibas roti canai… urmmmm
Libas, jangan tak libas
=P




No comments: