Friday, February 10, 2012

trimester dua


Assalamualaikum

Alhamdulillah, sekarang saya sudah memasuki fasa kedua kehamilan, trimester kedua. Alhamdulillah jugak, walaupun trimester ini dimulakan dengan muntah-muntah teruk sehingga terpaksa bermalam dihospital Tuanku Fauziah, namun selepas itu keadaan muntah-muntah menjadi semakin ringan, malahan alahan terhadap bau-bauan jugak semakin berkurangan... Tenang hidup rasanya.. Alhamdulillah..

Dikhabarkan bahawa trimester kedua merupakan saat yang paling indah dalam kehamilan.. semoga perkhabaran menjadi seindah realiti... (mengharap sangat neh) Dalam fikiran dok terbayang makan-makanan-makan-makan-makan dengan penuh berselera ehhheeeh. bukan selalu pun dapat rasa macam ni kan, jadi sekali-sekala kenalah layan.

Adapun bulan februari ini merupakan bulan yang boleh dikatakan agak sibuk bagi saya serta rakan sekerja yang lain.. Alhamdulillah, dalam kesibukkan itu, badan saya mempunyai tenaga untuk menghadapinya.. tak macam bulan 12 sampai bulan satu ritu... Allah sahaja yang tahu betapa penat, letih serta terseksa jiwa raga fizikal dan mental menghadapi dugaan morning sickness... sampaikan keluar penyataan, kalau macam ni punya siksa, adus... tak mahu mengandung lagi lah..huhuhuh. Astagfirullah. sikit punya dugaan pun dan menyerah... aish! saya memang lemah.

Dalam trimester neh, selera makan semakin ok~~ lalalalala Alhamdulillah. Muntah? masih ada, tetapi bukanlah sampai berkali-kali.. sekali sahaja sehari. Penat? Alhamdulillah jugak, saya sudah mendapat semula tenaga. Walaupun tak sekuat sebelum hamil, tetapi sudah cukup untuk melakukan kerja-kerja rumah yang ringan. Masak-masak pun sudah ok, tak payah dah suami saya bersusah payah memasak seperti selalu.. kasihan kat dia. Dari segi keselesaan pulak, sekarang neh, uterus sudah mula menekan pundi kencing, makanya asyik nak terkencing sahaja. lepas tu kalau berbaring terlentang, aduhai... senak habis abdomen neh.  ini baru 3 bulan...kalau dah 9 bulan nanti tak tahu lah macam mana nak bawak perut neh..


Semoga trimester ini akan membawa kegembiraan yang baik..hee

1 comment:

.........cP~ said...

Berat badan naik tak cik misi?