Wednesday, October 12, 2011

satu hari dalam hidup

Assalamualaikum

Berjumpa lagi kita ya... Setelah sekian lama tak menghupdate blog kerana sibuk menguruskan rumah tangga. Ceh ceh ceh, suri rumah yang bertanggungjawab lah konon haha .... Siyes... sejak menjadi seorang isteri, saya semakin sibuk. Rutin harian memang sangat-sangat berubah.

Sewaktu muda-mudi dulu (tua dah ke??), bila balik je kerja, mesti ajak pakwe  keluar makan sambil ngedate. Lepas makan, balik rumah dan mengerjakan laptop samapi tertidor... sesenang itulah kehidupan malam bagi seorang remaja bekerjaya... Sekarang... balik kerja, masuk dapur... Lepas tu dok buat brain storm sorang-sorang memikirkan nak masak apa neh.... Kalau malas pikir sorang-sorang, tekan-tekan henpom...

.... syg..nak makan apa ptg neh?...

Pastu dapat balasan dalam masa tak sampai satu minit..
... apa-apa je, saya telan je....

T______T  objektif tak tercapai dan pikir-pikir sorang diri jugak. Pastu keluarkan apa-apa yang patut dari peti sejuk dan pom pam pom pam kat dapur sambil tunggu suami pulang untuk solat asar  dan makan sama-sama. Lepas tu, buat lah apa lagi yang patut seperti memasukkan kain ke dalam mesin basuh, melipat kain atau mengacau suami yang sedang memandu seorang diri di hawai (sah sah lah dia pergi sana dengan xbox).

Pagi-pagi celik mata terus pergi dapur lagi dan mengerjakan dapur untuk makan pagi. Ini merupakan satu rutin yang sangat-sangat berubah. Masa zaman ritu-ritu, saya tak akan mengambil breakfast sebab saya malas nak masak, malas nak makan. Suami saya pulak rajin makan, jadi saya harus menjadi rajin. Makanya sekarang, perkataan MALAS sudah dipadamkan dari kamus hidup saya. Hilang satu perkataan, tambah lagi satu perkataan - breakfast. SIHAT kan kan kan kan....

Selepas makan sama-sama, tibalah masa untuk ke opis... kemudian, cerita satu hari sebagai suri rumah berkerjaya pun berakhir... Penat terasa, tetapi seronok! Seronok sangat bila melihat cara suami menghargai saya. Saya penat-penat masak, dia akan habiskan makanan. SUka sangat2 melihat masakan saya habis. Macam sedap je dia makan... Lepas makan, encik suami akan ke sinki dan basuh pinggang mangkuk... Lagi lah saya rasa terharu...  Harap berkekalan sampai ke tua =)) hehe

Sekian sudah.


No comments: