Saturday, January 15, 2011

bukan lagi penganggur

Assalamualaikum

Akhirnya, secara rasmi saya sudah memadamkan gelaran penganggur. Dan, anda mungkin tidak akan membaca lagi perkataan itu di blog ini. Kalau baca pun, mungkin di blog archive ajo lah ekau eh (betul ke cakap negori lagu ni neh?)

Alhamdulillah, Syukur kepada Allah. Ini adalah rencana yang telah Dia tetapkan kepada saya. Rezeki ini memang merupakan anugerah. Wajib sungguh di syukuri. Terima Kasih Allah. Melepaskan diri dari belenggu pengangguran, sekaligus membuka ruang kepada kehidupan yang lebih baik. Ini merupakan satu nikmat yang sungguh besar. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar! (Tasbih, tahmid dan takbir kepada Allah atas segala kurniaan Dia)

KJM Kangar. Ia memang satu tempat yang mengagumkan walaupun semua fasiliti masih belum lengkap sempurna, maklumlah baru je dua minggu dibuka. Students pun ada 60 sahaja, yang terdiri daripada sem 1 dan 2.

Hostel pelajar dia tak payah cakap lah...memang tip top top sungguh. Bayangkan, satu bilik, dua orang. pastu dua bilik pulak berkongsi satu bilik air dan tandas. Memang heaven lah!(pinjam ayat buah hati) Tambah-tambah heaven lagi bila setiap aras diberi 2 biji peti ais (Kalau dapat mesin basuh, triple heaven lah). Saya sangka asrama di SESTER sudah cukup selesa, tapi sini lagi selesa. Almari baju sangat besar, begitu juga dengan meja study. Aduish, saya cemburu dengan segala kemudahan ini.

Saya dapat menceritakan dengan detail pasal asrama ini kerana............. buat sementara waktu nih, saya menumpang di hostel tersebut. Harap-harap proses untuk memasuki kuaters kakitangan dipermudahkanlah hendaknya. 

Wokeh, itu cerita fizikal. Ini cerita emosi pulak. 

Saya sungguh-sungguh tak sangka menerima layanan yang sangat baik daripada pemangku pengarah KJM Kangar ni. Paling tak sangka bila mendengar pandangan beliau mengenai jawatan pengajar jururawat kepada orang muda belia seperti saya ini.

Baguslah you all (saya dan Hani) datang sini. Nanti budak ni tengok muda-muda dah jadi pengajar dapat bagi motivasi kepada students sini ar. Bagi mereka semangat nak study kuat-kuat supaya berjaya macam you all.

Ok, saya memang tak pernah menjangkakan ayat ini keluar dari mulut beliau. Masa mula-mula nak masuk lapor diri, saya memang bersedia nak kena bambu seperti yang terjadi kepada salah seorang rakan setugas. Awal-awal lagi dia sudah kena basuh dengan klorox sebab terpilih menjadi pengajar, walhal tak ada pengalaman kerja di wad. Walaupun agak luntur sedikit, tapi dia tetap jugak buat-buat pekak dan pergi melapor diri. 

Wokeh, lupakan yang negatif, buang jauh-jauh rasa tak selesa tuh. Jangan peduli apa kata orang yang bersifat pedengki. Pedengki memang tak redha dengan rezeki orang lain, malahan rezeki diri sendiri pun dia tak bersyukur. (Kalau bersyukur, tak adalah dia nak kutuk-kutuk orang yang dapat lebih dari dirinya kan) Rezeki Allah SWT yang beri, tak payah persoal-soalkan kurang lebih. SYUKUR ok!

wokeh... sekian. 
Biarkanlah keyboard ni kena ketuk
Biarlah keyboard ni berbicara
ok?

1 comment:

idamarinaazman said...

zizah!
tahniah ye.
bangge kak mena..sob2..
wah, cemburu dengan facilities.al maklumlah, hosp kmena kje ni hosp lame.hostel kecik dan kemudahan serba kekurangan.setiap hari mesti blackout.haha.takpe, RM32.50 je sebulan :P
oh, sangat jaoh kamu dan hani ye.
sila tabah, demi memartabatkan professionalism kejururawatan (ayat dr midah)
jaga diri baik2, sbb kte menumpang tempat orang.
lagipon korang bawa nama baik UKM dan family.
goodluck then PUAN!
(panggilan untuk pengajar..bestnye..)