Wednesday, July 14, 2010

Naik pangkat

Assalamualaikum


Rutin sebagai pengurus rumah tangga ni memang menseronokkan, sungguh-sungguh seronok. Hari-hari dapat buat kerja dengan enjoy. Basuh kain, jemur kain, angkat kain, lipan kain, buat sampah, sapu sampah, bakar sampah, selerakkan rumah, kemas rumah, memasak dan makan masakan serta tidur sebentar di siang hari (ulang lagi ayat tersebut seberapa kerap yang anda mahu). Sumpah seronok.. tak terasa busan walaupun hari-hari melakukan rutin yang sama. Ades.. semakin bersemarak cita-cita  untuk menjadi full time housewife nih. err lebih tepat lagi kalau saya katakan angan-angan. Mimpi yang tak mungkin kesampaian akan dikatakan angan-angan. T.T

Sekarang saya masih lagi menjadi pengurus, tetapi disebabkan kerja cemerlang di kediaman parents, saya telah dinaikkan pangkat dan ditukarkan ke kediaman nenek pulak. Kerja kat sini tak banyak macam kat rumah, dimana saya perlu memasak untuk 8 orang, membasuh baju sekolah, saterika baju sekolah, serta menaikkan tekanan darah dengan sentiasa menjerit dekat dua orang budak nakal yang selalu menceroboh masuk bilik kakak dia dan mencuri laptop untuk bermain game. Hadoi..

Kat sini (Kg nenek) semua kerja sangat senang. Setiap pagi saya akan masak banyak-banyak dan pastikan ia cukup sampai makan sampai malam (sebab saya malas dah nak masak tengah hari dan petang hehe =P), kemudian makan besama nenek (berdua sahaja), lepas tu mandi, basuh baju, jemur kain dan kemas rumah (tak ada yang nak kena kemas sebab tak ada budak nakal nak sepah-sepahkan rumah)..dalam pukul 10 pagi, everything is over. Saya boleh berehat dan menonton yakitate japan (terima kasih kat buah hati yang bagi cerita ni, seronok) Kemudian bila dah masuk tengah hari, saya akan panasakan nasi serta lauk dan makan bersama sekali lagi...Begitu jugaklah rutin pada waktu petang.. HUHU... sungguh mudah, senang dan rilex

Namun...banyak cabaran sungguh lah. Sebagai contoh, bekalan air telah teputus di kala pagi hari ini. Nasib baik saya dah siap2 simpan air..boleh la pakai untuk masak dan keperluan lain. Air pulak tiadalah jernih seperti biasa, tetapi sedikit keruh. Namun, guna je lah... air tu bersih je...cuma tak ditapis je. 

Bila duduk kat sini, saya terfikir nak bukak tawaran kat gadis-gadis di luar sana. Sape2 yang ada hati nak kawin dengan pemuda tampan dari Lombok, dan berniat nak jadi PR kat sana, meh la uji diri dengan tinggal kat sini dulu. 

Pertama-tamanya, kampung nenek saya ni adalah pedalaman. Jauh dari pekan besar, dan masih menjadikan keretapi sebagai antara pengangkutan utama. Ia terletak di kawasan berbukit yang sungguh nyaman, bebas dari pencemaran dan pada waktu malam, anda boleh menikmati keindahan ciptaan tuhan yang tak ternilai indahnya.. melihat bintang berterabur di langit luas. Subhanallah..indah sungguh (jangan harap nak nampak bintang kat langit KL ok)

Kat sini, semua lengkap, ada eletrik, siaran TV (kalau pakai astro lah, kalau tak, tengok TV balam-balam je lah) coverage tepon (Maxis je) dan 3G (ni hah buktinya,,, masih boleh berBLOG) kecuali satu je yang tak berapa ok..... bekalan air yang bercatu. Makanya, siap sedia lah menakung air untuk kegunaan di kala memerlukan. Jangan diharap air dari sungai walaupun anak sungai hanya berada di belakang rumah.. sebabnya adalah kerana untuk sampai kesana, anda perlu menuruni bukit yang curam dan melalui denak yang dipenuhi pacat. hoho..menakutkan, tapi seronok dan mencabar. hehe. 

Kalau anda mampu menghadapi hidup di kawasan pedalaman seperti ini, makanya... anda layak untuk kahwin lari kat Lombok. Kalau tak, jangan ambil risiko. Nanti karang buat perabis duit rakyat je nak buat belanja membawa balik anda ke Malaysia semula. Ingat tuh, Hubungi saya jika anda teringin nak merasai cabarannya. hehe

Anda-anda semua, bukanlah saya bermaksud nak cakap lombok tu sama dengan sini, malahan saya nak cakap kat sini berkali-kali lagi baik dari Lombok. Kalau kat sini yang berkali-kali baik itu pun tak mampu nak dihadapi, jangan mimpi lah nak duduk kat sana. Melalui pembacaan saya, keadaan kat Lombok tu daif.. Bekalan elekrtik tiada, bekalan air bersih sukar dan kehidupannya sungguh mencabar fizikal dan mental. Kadar mortaliti bayi jugak tinggi. Makanya, berfikir lah banyak-banyak kali  wahai gadis-gadis Melayu (sebab Melayu je yang ramai lari pergi sana) Kalau dah jodoh, memang lah jodoh... tapi harap-harap anda bijak mencari jodoh yang sesuai serta sama kufu. 

Mungkin perbezaan kufu ni dianggap isu remeh bagi pasangan yang sedang bercinta, tapi fkirkanlah impaknya suatu hari nanti.. Pipit dengan enggang boleh berkawan, boleh jugak terbang sama rendah, tapi.... sampai bila enggang tu nak terbang rendah? lama-lama dia bosan jugak... akhirnya pipit ditinggal pergi sebab kelemahnanya tak mampu melebarkan sayap menjulang awan. waktu tu, mulalah bermadah pergilah kasih, tinggalah sayang. huhu...

ok2... setakat ini sahajalah bebelan saya untuk kali ini. Lain kali jumpa lagi ya.. TATA.

Cari-cari carilah, pasangan hidup betul-betul oh kawan~~ 

2 comments:

amadaster said...

jijah,carik kan calon~~
btw,congrates for the great LJM result we made...jumpa jijah kat convo nanti~~

cik misi said...

nak tulung..tapi xdop calon nak diketengahkan nih... semua layak tolak tepi jah ni.. lagu mani kiro nih..huhu..
sol.... Thanks, jumpe nanti ya. miss u.