Tuesday, February 23, 2010

sajak 3 rangkap sempena clinical posting


terasa penat yang amat...
terasa penat..
terasa.


Ok, demikian sajak 3 rangkap untuk mengambarkan keadaan budak yang tak berapa cumel tapi anggung ini =P baru je posting selama 2 hari kat wad, jadi memang saya merasai kepenatan. Penat fizikal, penat mental, penat segala2 penat. Kalau dah 7 bulan macam mana ek?  mesti takkan terasa penat dah kan. Masa tu emosi dan fizikal sudah mencapai tahap yang optimun dan stabil.. Insyaallah =D

Masa hari ke-dua di wad, saya terasa agak tertekan la jugak.. Ada banyak benda yang kena segarkan a.k.a refresh balik. Yelah, ada ke patut nak pasang benofix pun boleh lupa macam mana.. ish2...memalukan sungguh. huwa... setahun tak masuk wad nih.. yang tak best pasal hal ni bila mohd arif tegar2 menggelakkan saya kerana mendengar jawapan tersebut. uhuk.


Kemudian saya pergi menolong k. fatin bagi ryle tube feeding, alih2 masa saya aspirate gaster, keluar coffee ground fluid..kecewanya... tak dapat bagi feeding. padahal tengah terfikir, adakah pesakit akan ditimpa malang bila tangan saya yang menjaganya? Sebab masa hari semalam, salah seorang pak cik yang saya jaga telah terjatuh... dia jatuh malam tapi...... dia adalah pesakit saya dan malang menimpanya lepas saya yang jaga.. huh.. malangnya saya =(



Ok, menyongsang arus sket.. saya nak bercerita hal hari ke-satu pulak.. Ok, sebelum bercerita, nak bagitahu sket.. tak semua benda sonsang tak bagus. Kalau nak tahan bubu kena letak menentang arus air.. kenapa? sebab ikan suka main arus.. maknanya ikan suka menentang arus. Makanya disni, menentang arus juga bagus sebenarnya =D

Ok, ceritanya begini... pada hari tersebut, saya masih belum mempunyai keyakinan pada diri sendiri. Nak sediakan ubat pun lama... banyak tanya pulak tu. sampai kena marah.. aduish! salah saya gak.. huhuk. Sabar2... untuk jadi mahir dalam sesuatu perkara, haruslah belajar untuk menjadi tabah dan tidak takut. K

Posting managemant ni memang seronok jugak ek.. banyak perkara yang akan dipelajari dan terasa diri seperti sedang bekerja. Sungguh seronok tapi agak menakutkan. Ok, saya malas nak cerita pasal apa yang saya belajar dari aspek 'belajar dalam kelas' tapi saya nak cerita pasal apa yang saya belajar dari aspek yang tak ada dalam kelas... sebenarnye lebih kepada aspek belajar untuk mengubah perangai sendiri =P perkara tersebut adalah:

  1. Barang siapa yang banyak bertanya maka ilmunya akan berkurang.. Ok.. itu adalah kesalahan yang nyata... ambik yang ini ok., orang yang bertanya adalah bodoh untuk saat itu, tapi orang yang tak bertanya akan bodoh untuk sepanjang hayatnya
  2. Jangan banyak sangat mempersoalkan apa yang dilakukan... aduish.. inilah perangai yang paling susah nak ubah. Kadang-kadang apa yang telah terjadi itu adalah yang terbaik
  3. Jangan terlalu suka mempertahankan tindakan sendiri.. mengaku salah dan beralah adalah yang terbaik untuk dilakukan. ni tak, asyik nak menjawab jek =P
bakal misi anggung dan cumel (yang anggung tu saya, yang cumel tu k.fatin)


mananti debaran menjadi charge nurse pada hari khamis ni... 
Oh... bagaimanakan nasibku.
Biarkan Keyboard berbicara =]

2 comments:

amadaster said...

jijah..sok soL jd CN..takot,sbb jd ADN td pun dah pecahkan 1 centrimide...cane??
anyway,bukan anggung la jijah ku...'anggun'...jd cikgu bahasa kejap~~

cik misi said...

>> ish2... nasib baik centrimide.. jadi bersih dan suci lantai tuh. ehe... sok jd florence nightingale la ni ek... mengemop2 lantai tersebut =P

>>patut la BM jijah dapat 2 je masa SPM dulu, banyak silap ejaan rupanya.. kena potong markah..uhuk! ... uhuk! Terima kasih cikgu sol..