Thursday, November 6, 2014

hemangioma part 2

Assalamualaikum

Alhamdulillah, saya sudah pun bertemu dengan pakar kanak-kanak berkenaan dengan masalah yang dihadapi budak comel kiut-miut, Amirah Faqihah.. Lepas jumpa paed, rasa lega lah! seriously, sebab apa yang tertanya-tanya selama neh sudah terjawab. Dulu dok risau tengok tangan dia, makin lama makin besar. Pergi mana-mana je orang mesti tanya~~ 

Sebenarnya hemangioma neh akan sentiasa membesar dan kadar pembesaran itu boleh dikawal dengan pemberian ubatan, propanolol. Tapi doktor cakap, kesan ubat lagi teruk berbanding kesan pembesaran hemangioma tersebut, makanya ubatan masih belum diperlukan memandangkan keadaan masih terkawal, pembengkakan pun masih kecil, Nasib baik lah tak perlukan ubat.. seriau haku nak bagi ubat-ubat kat budak kecik neh.

Tapinya, pantang larang Amirah neh memang banyak jugak lah. Macam nak jaga pesakit dengan AVFistula, Apakah itu AV Fistula, hahaha, googlekan je lah ya. Tak boleh ambil tekanan darah kat tangan tu, tak boleh ambil darah, juga tak boleh ikat tourniqate/ apa-apa pencerutan, dibimbangi hemangioma ruptured. Kalau lah ada pendarahan kat tempat tersebut, kena tekan untuk kawal pendarahan dan terus ke hospital sebab  saluran darah kat situ besar dan susah untk dihentikan... Uh adik, mama kena lebih berhati-hati menjaga adik.

Tapi usah khuatir, hemangioma ini akan berhenti menbesar dan bengkak akan hilang bila anak semakin membesar, Alhamdulillah...lega mendengarnya.

Okes, sekian update.

2 comments:

Anonymous said...

Salam...
Bagaimana dengan anak?masih ada ke hemangioma?anak saya ada hemangioma di jari..skrg umur 14..masih ada tp dh x membesar

aziey fariz said...

alhamdulillah...dah tak membesar dan dah discharge follow up paed.. setakat ni hemangioma kekal disitu tapi dengan saiz yang sama...