Tuesday, October 14, 2014

hamangioma

Assalamualaikum


Pernah dengar mengenai hemangioma? Sebenarnya saya sendiripun 1st time dengar lepas jumpa doktor semalam.. Alkisah, si kecik ni demam..alang-alang jumpa pasal demam, consult sekali harung lah mengenai masalah ketumbuhan kecik kat lengan Amirah.

Dolu-dolu masa Amirah lahir, tak ada pun timbul benda-benda pelik kat badan dia...cumanya setiap sendi, dua-dua siku dan dua-dua lutut dia ada tanda lahir pudar-pudar gitu.. Alhamdulillah, tanda lahir tu dah makin tidak kelihatan..

Dua minggu lepas tu, mula lah timbul bintik-bintik merah kat lengan kanan. Masa tu saya ingatkan ruam sebab cuaca panas.. Makanya saya pun biarkan saja lah... Tapi makin lama, makin besar pulak tompokan merah tu. 

umur sebulan lebih, bintik merah kat belah kiri (lengan) gambar kecil je... tak kelihatan lagi

umur 6 bulan, bintik-bintik makin ketara dan besar (ada ketumbuhan kat dalam)


Mama makin risau bila tengok lengan dia tuh.. Orang Kelantan panggil neh sebagai tanda burma..katanya boleh jumpa bomoh untuk alih.. Aduish! syirik wooo, jangan dok ikut. Mengikut pembacaan saya, hemangoima neh less common untuk terjadi. Biasanya akan muncul beberapa minggu lepas kelahiran, membesar dengan pantas antara 3 - 5 bulan dan berhenti pada umur lebih kurang 18 bulan dan seterusnya hilang apabila umur 5-6 tahun.

apapun, nanti 16/10 saya ada temujanji dengan pakar kanak-kanak... Nanti saya update lagi ya..huhuhu


1 comment:

Unknown said...

apa update sis? ank.sy nk msuk 3 bln ni.. pun ada tanda ni.. pernah jgk dgr org2 tua kata tanda burma.. tgh bulan ngambang, dia makin merah atau bntuknya makin bsr..