Thursday, October 9, 2014

cita-cita saya =)

Assalamualaikum

Ketemu lagi kita dalam blog yang tak seberapa neh. Ok, topik pada hari ini adalah mengenai Cita-cita.. adesh! lagak pos macam zaman sekolah dulu-dulu. Masa saya kecik-kecik dulu, bila buat karangan bertajuk CITA-CITA SAYA, secara automatik akan tertulislah karangan mengenai cikgu. 

Cita-cita saya nak jadi cikgu, kalau tak, nak jadi pensyarah. Kalau tak juga, nak jadi ahli perniagaan. Dan, sekarang di usia 27 tahun ini, saya mampu mengucapkan syukur Alhamdulillah kerana cita-cita saya telah tercapai. 

Saya sedang menjadi guru/pensyarah di Kolej Jururawat Masyarakat Kangar. Walaupun gelaran jawatan adalah pengajar, tapi aci la kira cikgu jugak kan kan kan. Kalau orang luar tanya keje apa? memang direct je saya jawab kerja cikgu, ngajar kat Perlis. Bila orang tanya lebih-lebih sikit baru la saya bagitahu dengan panjang lebar.. 

Kemudian, sebagai ahli perniagaan pulak, saya baru nak menapak. Alhamdulillah, rezeki anak-anak kot.. Dalam cuti confiment anak kedua, saya telah membuka sebuah perniagaan online (aceh-ceh..bunyi macam gah sangat kedai haku neh). Kedai ni membekalkan barang-barang cenderahati perkahwinan. Inshaallah, dalam perancangan untuk berdaftar dengan SSM dan saya mengharapkan doa anda untuk terus berjaya sehinggalah saya berjaya membuka kedai sendiri dan seterusnya menjadi suri rumah sepenuh masa sambil membantu suami di kedai. Impian kena besar kan kan kan.

Saya suka sangat quete ayat dalam cerita TURBO, cerita siput yang masuk pertandingan lumba kereta tu...seolah-olah satu inspirasi bagi saya. Meh saya share ya....

no dream too big, no dreamer too small

Kalau nak berjaya, jangan takut untuk mengambil risiko. Saya harap cita-cita terbaru (untuk menjadi suri rumah) akan tercapai apabila menginjak usia 30 tahun. Dan, semestinya banyak pengorbanan yang terpaksa dilalui~~doakan saya okey? heeeee.

dua budak comot yang menjadi inspirasi mama untuk mengejar cita-cita seterusnya... 

***dengan cita-cita ini, tak bermakna produktiviti kerja hakiki saya menurun, tak juga bererti saya memandang rendah terhadap ibu-ibu yang bekerja..

***kalau saya berhenti kerja gomen, pastinya jawatan saya akan diisi, makanya membuka peluang kepada orang lain untuk bekerja gomen.

***kalau saya boleh buka perniagaan / kedai, nanti akan terbuka lagi peluang pekerjaan kepada orang lain untuk bekerja 

*** mohon doa semua~~




No comments: