Tuesday, April 26, 2011

saman trafik di jalan seruling: wajarkah?

 Assalamualaikum

Astagfirullah... astagfirullah... mulakan entri kali ini dengan beristigfar, mohon keampunan dari Allah.. (jugak sebagai pengingatan kepada diri sendiri supaya tidak melebih-lebih serta emosional dalam melontarkan bait tulisan dalam entri ini)

Sekalung appresiasi saya ucapkan buat para pembaca yang setia, terima kasih kerana sudi bersinggah-singgahan meluangkan masa barang seketika disini. Uh, tidak!... panjang betul ayat bunga-bunga. Busan kang baru tau!

Ok, point utama saya kat sini adalah mengenai satu kejadian yang tidak diingini telah berlaku di Kangar pada waktu petang tadi. Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa, matahari masih belum jatuh lagi. Pasangan itu bercadang untuk ke bank..... tiba-tiba

tangan putih melambaikan bendera merah, meminta saga hitam bergerak ke tepi jalan.

abang polis: encik tahu tak jalan ni tak boleh lalu?
buah hati: tak tahu (dengan jujur)
saya: eh? sejak bila neh? tak tahu pun... 
abang polis tak cakap apa-apa, ada simpati di wajahnya, namun......
pakcik polis: bagi lesen, dengan i/c

Tatkala itulah, pakcik polis menarikan pen di atas sekeping kertas berlapikkan karbon, mengeluarkan satu notis kompaun. Maka, tercatitlah satu saman trafik. Adoi........

Tapi.....eh? ada papan tanda ke kat depan tu? tak perasan pun. ada ke? bila letak? tak puas hati! Maka, saya mula google pasal jalan itu dan hasilnya.... terjumpalah berita ini. Ternyata, saya tidak bersendirian dalam hal ini. Masih ramai yang tidak tahu kewujudan jalan sehala di Jalan Seruling, sebab apa? sebab papan tanda tak strategik, dan pendek. HAHAHA, macam ala-ala kontot pun ada. Disebabkan itu, wajarkah pemandu disaman? silap siapa ni? silap pemandu? silap JKR yang pasang papan tanda? atau silap polis yang saman? bak kata nabil, lu pikirlah sendiri. Tapi.... saya nak bagi buah fikiran sket boleh? boleh, blog ni kepunyaan saya, maka memang boleh sangatlah.

Akbar hari ni cakap, terima kasih polis kerana tidak menyorok lagi. Saya pulak cakap.... terima kasih kerana sorok papan tanda (tak sorok, tapi letak kat blind spot je) Jadi, saman tetap jalan... Inilah usaha murni yang sungguh bijak. Pemandu tetap bersalah kerana tidak peka dengan papan tanda trafik... 
berlandaskan emosi semata-mata (mohon maaf)


Haha, sumpah... saya memang teremosi sangat-sangat. Dah la time orang nak pakai duit banyak-banyak... terasa seperti teraniaya pulak T________T tak baik tau, doa orang teraniaya ni termakbul. Hah, sila takut sekarang (tak tau lah haku tengah warning sapa neh)

Wokeh, tanpa perlu memanjang lebar, eloklah saya mengundur diri. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata... maaf dipinta.. terlajak kereta, tak sempat reverse, buruk padahnya......

Sekian.





No comments: