Friday, August 12, 2011

Darah manis

Assalamualaikum...

Di kala bersahur ni, seronok jugak dapat membuat sebuah karangan ringkas bertajuk "DARAH MANIS". Ia merupakan simpulan bahasa yang digunakan oleh masyarakat Melayu, di Malaysia. Adapun darah manis bukanlah merujuk kepada kandungan glukosa yang tinggi di dalam darah.. bukan, itu adalah hyperglycemia. Tidak berapa manis untuk di alami, malahan cukup menakutkan. 

Situasi darah manis selalunya merujuk kepada seseorang yang bakal mendirikan rumah tangga. Dan, sumpah! haku seram gila dengan istilah ini. Selalunya darah manis merujuk kedaan yang sangat fragile. senang berlaku bencana. Aduish.. Saya tidak berapa nak percaya benda ni, tapi bila banyak peristiwa pelik-pelik bakal pengantin keluar kat metro, saya menjadi seorang yang paranoid.

Bila tunang cakap dia nak travel jauh-jauh, hati ni sangat tidak senang. Boleh pulak haku seram lebih-lebih macam tak nak bagi dia pergi. Kejap-kejap kacau dia, kejap-kejap kacau.. risau dalam hati ni, Allah sahaja tau. Syukur, semalam dia pulang dengan selamat.

Saya percaya, setiap bakal pengantin akan mempunyai perasaan ini. Aish, siapalah yang pandai-pandai reka istilah darah manis ni hah? mensusahkan orang tau! (Yang haku pergi percaya tu sapa suruh????) uhuk!

No comments: