Friday, March 26, 2010

nocturnal


Assalamualaikum 


Sesungguhnya penulis blog ini memang tak reti nak mendoakan pelawat-pelawat dia kan.. Dalam banyak-banyak entri, rasanya beberapa entri sahaja yang dimulakan dengan ucapan selamat sejahtera ke atas kamu semua. Oleh itu, bermula dengan entri ini, saya akan sentiasa mendoakan kesejahteraan kepada anda - pelawat yang disayangi.


Ok, sesi mukadimah telah berakhir. Sekarang saya akan menuju ke topik utama saya. Alkisah malam tadi, saya telah selamat menjalani clinical posting untuk shift malam. Sesungguhnya kerja malam ni boleh dikatakan mencabar kesabaran. Mengapakah demikian? hah, inilah yang cikmisi nak cerita... Jom..kita mendengarnya.







Lebih kurang pukul 12 tengah malam, terdengar jeritan adoi! adoi! dari katil 3. Makanya saya dan rakan setugas segera menuju ke lokasi kejadian.


misi, ada olang pukul. tengok, tengok (sambil tunjuk kat atas kepala dan tengkok) sudah bengkak. sakit woooo. 


Dia curik habis lantai sama gelang. cincin pun abis ma.. adus! adus! itu balang harga sepuloh libu... aiyak.. adoi! adoi!


ok, fine.. tenyata uncle tu bermimpi. Sungguh kasihan, dia mengalami trauma dengan kejadian ragut yang membawa kerugian wang dan menganggu kesihatan mentalnya untuk ketika ini.. Jahatnya penyamun itu. Setakat yang saya tahu, banyak sungguh kes pesakit masuk hospital sebab kena ragut dan mengalami kecatatan kekal. Aish..apa nak jadi dengan manusia yang tak bertamadun ni. parasit! 


Saya dan Fitriyani memujuk uncle itu supaya tidur.. Yelah, kalau tak tidur, habis orang  lain kena kacau. Bising yang amat. Setelah memastikan dia baring..saya pun mula menapak ke kaunter nurse. Baru je 2 tapak berjalan...
.
.
.
misi! misi! mak saya misi..


Jeritan kecemasan dari katil 18 pulak. Fuh.. selang berganti nih. Ada pesakit mengalami muscle spasm pulak... makanya bergegas saya lari mencari mesin observation, periksa tekanan darah, agak tinggi sedikit tapi paras oksigen pulak stabil. Staff nurse nk bagi ubat, tapi pesakit tu tak nak. Dia cakap ubat ni la yang menyebabkan keadaanya makin teruk. fuh, cabaran sungguh... nak menolong orang tapi orang tak nak ditolong.. Nak bersuluh kasi terang  satu-satu kat makcik tu pun tak guna jugak.. pasal dia dah set dalam kepala, makan ubat-makin teruk. adoi... Bila kejadian sama berulang dan bagitau doktor suruh bagi ubat, baru mak cik tu nak. Sesungguhnya hal itu sangat menyakitkan.. pesakit tak percaya kat nurse.  Walaupun benda sama yang diterangkan oleh nurse, mereka hanya percaya bila doktor yang cakap.. huk huk huk


Kemudian jadi pulak kejadian pelik-pelik yang kelakar. Ada seorang pesakit ni datang ke kaunter nurse dengan hanya memakai pampers dan baju sahaja.. bajet seksi kot =P Dia cakap sejuk.. Sungguh pelik bukan? Kalau sejuk, duduklah berselimut lingkup kat katil seperti pocong. nampak seram sket, biar misi-misi naik seram pandang. Bukannya bukak kain, jalan-jalan pergi kaunter sambil lenggang peria, (tak nak guna kangkung sebab pesakit ni lelaki, nanti nyah pulak eheh). Bila balik ke katil pulak, dia pergi panjat katil dan mencuba untuk membuang langsir dari rail. Alasan? Sejuk... misi kasi saya selimut sama itu kain.(sambil tunjuk kat langsir) Aduis uncle... kami sudah bagi dua helai selimut untuk kamu. mengapa kamu membuat onar pada malam hari? Sepanjang malam uncle tu buat hal... sesungguhnya kesabaran adalah teman paling erat pada waktu itu.


Ok2.. nak masuk penutup pulak. Sebagai kesimpulan, saya menegaskan seronok jugak kerja malam-malam nih.. Apa yang best, bila saya balik kerja.. terserempak ramai orang keluar pergi kerja. Terasa nak menyapa semua orang... Pergi kerja eh? saya nak balik tido... bye. hah tengok, betapa berlagak dan riaknya nak bagitau orang lain, kerja saya dah habis.. awak baru nak start eh? ehehe.. ish, tak baik!




tomorrow is my 2nd and last nite..
xsabar sungguh
*******



No comments: