Wednesday, September 22, 2010

kopi itu

Assalamualaikum W.B.T

Hi hi anda semua, bye bye belum lagi. Sudah lama keyboard ni tak di ketak-ketuk. Alasan yang nak diberi, apa lagi… SUPERB SLOW BB dan tuan blog yang pemalas yang sedang beremosi melankolia. Adapun emosi itu tidak akan surut selagi tiada menerima sebarang jawapan dari institusi yang menawarkan kerja kepada saya. HAHAHA,, demand sungguh. (tengok, itupun nak gelak… uh melankolia)

Alangkah seronok kalau perasaan BUSAN ini boleh dilunturkan sepantas dan semudah memudarkan kaler baju dengan hanya merendam dalam klorox. Fuh.. terbukti berkesan. Kalau tak percaya, cubalah ambik sehelai baju bewarna (bukan baju kesayangan), rendamlah dalam separuh baldi air yang telah dicampurkan dengan 20 ml klorox. Errrr… saya tak galakkan ya. sekadar nak menyedapkan bahasa je nih.. manalah tahu, kang dapat email maki hamun pulak.

Adapun sekarang sudah pukul 3.01 pagi.. tapi mata saya masih belum mengantuk. Ok2, kali ini saya tidak menyalahkan emosi melankolia, sebaliknya salah secawan kopi yang saya minum selepas isyak tadi. Huh, salah diri sendiri sebenarnya, sebab minum kopi itu sampai habis di waktu dekat-dekat nak tidur. Hah, amek muka ko!

Jika diimbas sedikit masa dahulu, sewaktu masih belum bergelar penganggur, kopi dan saya bagaikan kawan karib. Kalau tak ada kopi, lemah-longlai satu badan.  Macam dadah pulak kesan dia ishk ishk. Kadang-kadang tu, dang-dang nak tidur, saya boleh telan segelas air kopi… ulang sekali lagi, air kopi.. gelas tu letak atas meja, pagi esok basuh sebab nak guna untuk breakfast pulak (malas HAHA) tapi kan.. yang herannya dalam masa beberapa saat je saya terus terlelap.

Memetik iklan Nescafe yang dibintangi oleh Maya Karin, kopi adalah sejenis buah-buahan. Ia adalah kaya dengan anti-oksidan dan serat. Anti oksidan berfungsi untuk menghalang pembenyukan radikal bebas yang boleh menyebabkan kanser, manakala serat pulak bagus untuk penghadaman, elak sembelit. Makanya, mengamalkan pengambilan kopi sebanyak segelas sehari adalah sihat… tak gitu anda-anda semua?Tahukah anda, iklan kopi yang pertama di dunia mewar-warkan kopi boleh mengurangkan risiko penyakit jantung? Ok, anda sudah tahu sekarang.

Lagipun… bukankah kopi merupakan salah satu minuman kegemaran Rasullullah S.A.W… elok sangat minum kopi ni…. Tapi… seperti biasalah. Kalau nak ikut sunnah nabi, ikut semua, jangan nak ambil separuh-separuh  ya. Nabi mengamalkan besederhana dalam segenap aspek. Makanya, minumlah kopi secara besederhana. Jangan dok teguk sampai 5-6 gelas sehari.. bawa mudharat la pulak…. kan kan kan… tubuh kita tak perlukan kafein yag banyak. Kang jadi cerita keluar masuk hospital pulak. Haru tuh.

Aduhai mata…. Walaupun satu entri sudah siap… dia tetap degil Tak mengantuk jugak. Pagi esok ni habislah.. kompem tidur sampai tengah hari. Tak senonoh betul anak dara nih.. (tak kisah pun =P) Oklah, saya sudahi entri ini dengan pantun 6 rangkap:

Mata-mata adalah polis
Mata hari adalah bintang
Mata air pulak adalah kekasih
Entri sudah habis tulis
Sekarang sudah siap ditayang
Sekian, terima kasih

3 comments:

Hasanah said...

have a good day at home !

azira zahadi said...

Best pantun 6 rangkap tuh..
Haha..

cik misi said...

thanks sanah. blajar leklop ya.

terima kasih jugak kat zira.. jom nanti kita wat pantun 8 rangkap pulak ya =P